Όλοι μας έχουμε ανάγκες. Πολλές φορές όμως τις παραβλέπουμε με αποτέλεσμα να γίνονται παράπονα. Κάποιες άλλες φορές, απλά δεν τις επικοινωνούμε σωστά και καταλήγουμε θυμωμένες, πιεσμένες, στεναχωρημένες. Ίσως, ο τρόπος που διεκδικούμε να μην είναι σωστός, ίσως τα επικοινωνιακά εργαλεία που χρησιμοποιούμε να είναι λάθος. Η Κρίστη Μηλιόρδου λοιπόν, Health and Wellness Coach, μας δίνει το σωστό τρόπο.
Η διεκδικητικότητα είναι ένας ιδιαίτερος τρόπος επικοινωνίας. Πρόκειται για ένα είδος συμπεριφοράς που χαρακτηρίζεται από την έκφραση των πραγματικών μας σκέψεων και συναισθημάτων χωρίς φόβο για πιθανές συνέπειες αλλά και χωρίς δόλο απέαντι στους λήπτες των μηνυμάτων μας . Αυτό επιβεβαιώνει τα δικαιώματα μας χωρίς όμως να απειλεί τα δικαιώματα των άλλων.
Η διεκδικητικότητα συνδέεται με την αυτοεκτίμηση. Ως ένα μέσο επικοινωνίας διαφέρει τόσο από την επιθετικότητα όσο κι από την παθητικότητα. Το πώς οι άνθρωποι ασχολούνται με τα προσωπικά όρια, τα δικά τους και των άλλων ανθρώπων, βοηθά να γίνει διάκριση μεταξύ των τριών αυτών εννοιών. Η παθητικότητα δεν επιτρέπει σε κάποιον να υπερασπιστεί τα προσωπικά του όρια και, συνεπώς, επιτρέπει στους άλλους να τα καταχράζονται. Τα άτομα με επιθετικότητα από την άλλη δε σέβονται τα προσωπικά όρια των άλλων και ως εκ τούτου είναι ικανά να τους βλάψουν, στην προσπάθειά τους να τους επηρεάσουν. Με τη διεκδικητικότητα το άτομο επικοινωνεί, είτε ξεπερνώντας το φόβο της έκθεσης των ιδεών του, είτε προσπαθώντας να επηρεάσει τους άλλους, πάντα όμως σεβόμενος τα προσωπικά τους όρια. Είναι επίσης πρόθυμο να υπερασπιστεί τον εαυτό του ενάντια στις επιθετικές τάσεις των άλλων.
Η διεκδικητικότητα χαρακτηρίζει την επικοινωνία με την ειλικρινή και ασφαλή ανταλλαγή των επιθυμιών και των αναγκών. Επίσης εστιάζει στο θέμα κι όχι στο πρόσωπο και επιδιώκει το κοινό συμφέρον όλων, σε αντίθεση με την επιθετικότητα και την παθητικότητα που συνηθέστερα σηματοδοτούν το τέλος μίας σχέσης και τη μείωση του αυτοσεβασμού.
ΠΩΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙΣ ΠΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΗ
-Προσπάθησε να αντισταθείς αν κάποιος θελήσει να σε διακόψει τη στιγμή που μιλάς για κάτι. Ζήτησε λίγο χρόνο ώστε να ολοκληρώσεις τη σκέψη σου.
-Όταν διαφωνείς, εξήγησε το λόγο χωρίς όμως να έχεις απολογητική στάση.
-Χρησιμοποίησε το “θέλω” ή το “αισθάνομαι” στις δηλώσεις σου. Αναγνώρισε την κατάσταση ή τα συναισθήματα του άλλου, διεκδικώντας ταυτόχρονα το δικαίωμά σου να επιθυμείς ή να σκέφτεσαι κάτι διαφορετικό.
-Κάνε χρήση του “εγώ” (είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για την έκφραση των αρνητικών συναισθημάτων). Θα σε βοηθήσει να εκφράσεις τα συναισθήματά σου με σαφήνεια. Για παράδειγμα:
*Όταν κάνεις αυτό… (Συμπεριφορά)
*Τα αποτελέσματα είναι… (Αποτελέσματα)
*Αισθάνομαι (Συναισθήματα)
–Θυμηθήσου! Είναι σημαντικό να εστιάζεις στο πρώτο πρόσωπο και να αποφεύγεις το “εσύ”. Είναι σημαντικό να μιλάς για σένα.
-Διατήρησε άμεση οπτική επαφή και χαλαρή στάση. Σιγουρέψου ότι οι εκφράσεις του προσώπου σου συμφωνούν με το μήνυμα που θέλεις να δώσεις και διατήρησε ένα επίπεδο, καλά διαμορφωμένο τόνο φωνής.
-Άκουσε πραγματικά και δώσε στους άλλους να καταλάβουν ότι έχεις ακούσει αυτό που είπαν. Μην κάνεις διευκρινιστικές ερωτήσεις.
-Χτίσε την αυτοπεποίθησή σου! Μην αποθαρρύνεσαι αν οι άλλοι συμπεριφέρονται κατηγορηματικά. Βρες πού μπορεί να κάνεις λάθος και βελτίωσε τον τρόπο που χειρίζεσαι την κατάσταση. Επιβραβεύσαι τον εαυτό σου κάθε φορά που αντιλαμβάνεσαι ότι είναι διεκδικητικός, ακόμη κι αν το αποτέλεσμα δεν είναι το επιθυμητό. Σίγουρα η επόμενη προσπάθεια θα είναι ακόμα καλύτερη!