Η Αθήνα είναι μια πόλη όπου η τέχνη πρωταγωνιστεί, με μουσεία, πολιτιστικά ιδρύματα και γκαλερί που αναδεικνύουν τόσο την κλασική κληρονομιά όσο και τη σύγχρονη δημιουργία. Αυτή την περίοδο, ορισμένες εκθέσεις έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον μας και οφείλουμε να τις επισκεφτούμε με την πρώτη ευκαιρία, όσο προλαβαίνουμε. Είτε πρόκειται για μεγάλα πολιτιστικά κέντρα είτε για ανεξάρτητες γκαλερί που αναδεικνύουν νέες καλλιτεχνικές φωνές, η πόλη προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για να έρθουμε σε επαφή με την τέχνη. Κάθε έκθεση αποτελεί μια ξεχωριστή εμπειρία, ανοίγοντας έναν δημιουργικό διάλογο με το κοινό και προσκαλώντας μας να ανακαλύψουμε νέες ιδέες και προσεγγίσεις. Σε μια εποχή που η τέχνη δεν είναι απλώς μια μορφή έκφρασης, αλλά και μια αφορμή για σκέψη και έμπνευση, η Αθήνα μας δίνει κάθε λόγο να την εξερευνήσουμε μέσα από τις πιο αξιόλογες καλλιτεχνικές προτάσεις της.
Οι art exhibitions της πρωτεύουσας που ξεχωρίζουν αυτήν την περίοδο!
«Ονοματοποιία» – Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο

Η έκθεση «Ονοματοποιία» του διεθνούς καταξιωμένου Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma, φιλοξενείται στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στην Αθήνα από έως τις 15 Μαρτίου, προσφέροντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να εξερευνήσουν το έργο του. Η έκθεση περιλαμβάνει μακέτες εμβληματικών έργων του Kuma και αναδεικνύει τη σχέση των υλικών με τους ήχους, εφαρμόζοντας την έννοια της “Onomatopoeia”, όπου οι λέξεις δημιουργούνται από τη μίμηση ήχων. Ο Kuma, με τη βιώσιμη προσέγγισή του, συνδέει τον άνθρωπο με τη φύση, χρησιμοποιώντας παραδοσιακά υλικά όπως το ξύλο και το χαρτί, σε συνδυασμό με σύγχρονες τεχνικές. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από κίνηση, και παράλληλα ενσωματώνουν τις τοπικές παραδόσεις με παγκόσμιες αξίες. Στην Ελλάδα, ο Kuma συμμετέχει στο έργο The Ellinikon, σχεδιάζοντας τη Riviera Galleria και τα Marina Residences, που θα μεταμορφώσουν το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας.
Διάρκεια: Έως 15 Μαρτίου
“Shaped By Earth”- Γκαλερί Kalfayan

Η γκαλερί Kalfayan παρουσιάζει την ομαδική έκθεση “Shaped By Earth”, η οποία εξετάζει την κεραμική ως σημαντικό καλλιτεχνικό μέσο. Ως μία από τις αρχαιότερες μορφές τέχνης, η κεραμική αναπτύχθηκε σε εργαλείο καλλιτεχνικής έκφρασης, ξεπερνώντας τη χρηστική και θρησκευτική χρήση της. Καθώς η σύγχρονη τέχνη αφοσιώνεται στην εξέλιξη των νέων τεχνολογιών, ο πηλός επανέρχεται δυναμικά, αναδεικνύοντας τη χειροποίητη διαδικασία και τη μοναδικότητα του υλικού. Στην έκθεση φιλοξενούνται έργα καλλιτεχνών όπως οι Picasso, Γιανούλης Χαλεπάς, Πάνος Βαλσαμάκης, Γιάννης Τσαρούχης, Peter Voulkos και Αλέκος Φασιανός, με έργα που καλύπτουν διαφορετικά στυλ και χρονικές περιόδους, δημιουργώντας ερωτήματα γύρω από τη σχέση της κεραμικής με τη σύγχρονη τέχνη.
Διάρκεια: Έως 29 Μαρτίου 2025
«Μάρκος Καμπάνης. Η Οδύσσεια» – Μουσείο Μπενάκη

Η έκθεση του Μάρκου Καμπάνη, εμπνευσμένη από την Οδύσσεια, περιλαμβάνει είκοσι ζωγραφικά έργα που δημιουργούν μια φανταστική γεωγραφία, βασισμένη στο Ομηρικό Έπος. Κεντρικό έργο είναι ένα βιβλίο τεσσάρων τόμων, ζωγραφισμένο με κάρβουνο και ακρυλικό πάνω σε ψηφιακή ανατύπωση του χειρογράφου Harley MS 6325, το οποίο φυλάσσεται στη Βρετανική Βιβλιοθήκη. Περικλείονται οκτώ μικρότερα έργα που σχετίζονται με διαφορετικές ραψωδίες του έπους, ενώ χάρτες της πορείας του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου, πραγματικοί και επινοημένοι, συμπληρώνουν την έκθεση. Στην παρουσίαση συμμετέχουν επίσης έργα του Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα, από τη συλλογή της Πινακοθήκης Γκίκα, τα οποία διαμορφώνουν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τα έργα του Καμπάνη.
Διάρκεια: 27 Απριλίου 2025
“Francisco Goya, Los Caprichos” – Εθνική Πινακοθήκη

Η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου φιλοξενεί την έκθεση “Francisco Goya, Los Caprichos”, επιμελημένη από την Κατερίνα Ταβαντζή, στο Κεντρικό Κτήριο. Στην έκθεση παρουσιάζονται ογδόντα χαρακτικά του Goya, που δημιουργήθηκαν το 1797-98, και περιλαμβάνουν οξυγραφίες, μαζί με φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. Η σειρά αυτή, η πρώτη του Goya, εκδόθηκε το 1799 και αποτελεί ορόσημο στην καλλιτεχνική του πορεία. Αγοράστηκε από την Εθνική Πινακοθήκη το 1962 και δείχνει την επαναστατική πλευρά του έργου του, καθώς ο καλλιτέχνης αφήνεται ελεύθερος να εκφράσει την προσωπική του κριτική στην κοινωνία της Ισπανίας του 18ου αιώνα. Επηρεασμένος από τις ιδέες του Διαφωτισμού, ο Goya χρησιμοποιεί τα έργα του για να ασκήσει σφοδρή κριτική στις κοινωνικές και πολιτικές αδικίες της εποχής του.
Διάρκεια: Έως 30 Σεπτεμβρίου 2025
«Θόδωρος, Γλύπτης: Αντί Αναδρομικής» – ΕΜΣΤ

Η έκθεση «Θόδωρος, γλύπτης, Αντί Αναδρομικής»είναι η πρώτη παρουσίαση του έργου του Θόδωρου μετά τον θάνατό του, αξιοποιώντας τα έργα και το αρχειακό υλικό που άφησε στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Αναδεικνύει τη σκέψη του, τις σημαντικότερες στιγμές του έργου του και τη γενικότερη πορεία του στη σύγχρονη ελληνική γλυπτική, ενώ παρουσιάζει και την κοινωνική και πολιτική διάσταση της δουλειάς του μέσω νέων καλλιτεχνικών πρακτικών. Εκτός από τα έργα του Θόδωρου, στην έκθεση εκτίθενται και έργα πέντε σύγχρονων καλλιτεχνών (Νίκος Αρβανίτης, Πάκυ Βλασσοπούλου, Ίρις και Λήδα Λυκουριώτη, Κώστας Μπασάνος, Γιάννης Παπαδόπουλος), που ασχολούνται με αντίστοιχα θέματα. Η έκθεση φιλοξενείται στον 2ο όροφο του ΕΜΣΤ και έχει διαμορφωθεί με τη σκηνογραφία του Γιάννη Αρβανίτη, ο οποίος δημιούργησε νέους εκθεσιακούς χώρους που διαδέχονται ο ένας τον άλλον και υπογραμμίζουν την αλληλεπίδραση των έργων με τον επισκέπτη.
Διάρκεια: Έως 8 Φεβρουαρίου 2026
Main Image Credits: Benaki Museum