Η έννοια της καθοδήγησης ή του mentoring, όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, μπορεί να μοιάζει σε πολλούς περίπλοκη. Πρέπει να έχετε έναν μέντορα; Πρέπει να έχετε περισσότερους; Και τέλος πάντων, τι κάνει ένας μέντορας και πώς λειτουργεί αυτή η σχέση;
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, η σωστή καθοδήγηση βασίζεται στην αμοιβαία στήριξη και εξέλιξη. Ένας μέντορας λειτουργεί ως προπονητής ή οδηγός για να υποστηρίξει την ακαδημαϊκή, προσωπική ή επαγγελματική σας ανάπτυξη. Οι σχέσεις καθοδήγησης συνήθως περιλαμβάνουν έναν καθοδηγούμενο που μαθαίνει και έναν έμπειρο μέντορα που καθοδηγεί με βάση τις εμπειρίες και τις προοπτικές του.
Ένας μέντορας, λοιπόν, είναι κάποιος με περισσότερη εμπειρία από εσάς, ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε τα πατήματά σας και ό,τι πραγματικά σας ταιριάζει στην εργασία, με τη σχέση σας, ωστόσο, να παραμένει συνεργατική. Με λίγα λόγια, αυτή η συνύπαρξη δεν είναι μονόδρομος. Μαθαίνετε από εκείνον, αλλά ταυτόχρονα μπορείτε κι εσείς να συνεισφέρετε με τη δική σας οπτική και εμπειρία.
Επιπλέον, δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των ανθρώπων που μπορείτε να έχετε ως μέντορες. Κάποιος μπορεί να σας βοηθήσει στις επαγγελματικές μεταβάσεις, ενώ ένας άλλος μπορεί να σας δώσει πολύτιμες συμβουλές για τη δημόσια εικόνα σας.
Το κλειδί σε όλα αυτά είναι η αμοιβαία εκτίμηση, η σαφής επικοινωνία και οι ξεκάθαρες προσδοκίες. Φροντίστε να διατηρείτε τακτική επικοινωνία, να προετοιμάζετε ερωτήσεις που σας απασχολούν και να δείχνετε εκτίμηση για τον χρόνο που σας αφιερώνει ο μέντοράς σας. Μη θεωρείτε δηλαδή τη διαδικασία αυτή ως ένα απλό γεγονός, αλλά ως μια δυναμική σχέση που εξελίσσεται μαζί με την καριέρα σας.
Πώς να βρείτε μέντορα
Η αναζήτηση ενός μέντορα απαιτεί στρατηγική και επιμονή. Ξεκινήστε εντοπίζοντας άτομα που θαυμάζετε—είτε είναι από τον επαγγελματικό σας χώρο, είτε από το δίκτυό σας. Μόλις εντοπίσετε πιθανούς μέντορες, μπορείτε να ζητήσετε μια σύσταση από κάποιον κοινό γνωστό ή να στείλετε ένα προσωπικό μήνυμα. Φροντίστε να είστε ειλικρινείς και συγκεκριμένοι: εξηγήστε γιατί εκτιμάτε το έργο τους, τι θα θέλατε να μάθετε και προτείνετε μια σύντομη επικοινωνία.
Επίσης, μπορείτε να αναζητήσετε έναν μέντορα και εκτός του εργασιακού σας περιβάλλοντος. Κάτι που μπορεί να σας προσφέρει νέες οπτικές και να διευρύνει τις γνώσεις σας. Όταν επικοινωνείτε με πιθανούς μέντορες εκτός της εταιρείας σας, αυτό που πρέπει στην ουσία να κάνετε είναι να εστιάσετε στα κοινά σας ενδιαφέροντα και αξίες. Δείξτε, δηλαδή, πώς οι στόχοι σας συνδέονται με τη δική τους πορεία.
Τέλος, θυμηθείτε πως δεν πρέπει να υποτιμάτε το υπάρχον δίκτυό σας—ίσως κάποιος συνάδελφος ή προϊστάμενος να σας φέρει σε επαφή με τον κατάλληλο μέντορα για εσάς.