Content is king! Η περίφημη ατάκα που αποδίδεται στον Bill Gates ειπώθηκε περίπου 30 χρόνια πριν. Σήμερα, αποτελεί καθημερινότητα για όλους μας. Όλοι παράγουμε περιεχόμενο. Ναι, όχι μόνο οι δημοσιογράφοι, όχι μόνο οι διαφημιστές, όχι μόνο οι μαρκετίστες. Οποιοσδήποτε άνθρωπος με πρόσβαση στο διαδίκτυο και ενεργά κανάλια στα κοινωνικά δίκτυα είναι δημιουργός περιεχομένου, περιγραφή που έφτασε να γίνει από προσδιορισμός, μέχρι επάγγελμα.
Η αρένα του περιεχομένου είναι σκληρή. Βασίζεται πρωτίστως στην εικόνα και σε (όλο και) μικρότερο βαθμό στο έξυπνο “λεκτικό”, όπως λέμε στην ορολογία των social media. Θα μπορούσατε λοιπόν ποτέ να φανταστείτε ότι μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, ένα Instagram account που ασχολείται με τη μόδα, θα γίνονταν το πιο επιδραστικό αυτή τη στιγμή στη βιομηχανία, ποστάροντας απλώς ειδήσεις γραμμένες με λευκή Arial Bold γραμματοσειρά σε μπλε του κοβαλτίου φόντο;
Ο Beka Gvishiani, ο 31χρονος εμπνευστής του Instagram fashion account STYLE NOT COM μπόρεσε και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο front row κάθε επίδειξης, να τραβά βίντεο με το κινητό του και να ανταλλάσει χειραψίες με τα πιο ισχυρά πρόσωπα της βιομηχανίας. Η ιστορία του Gvishiani θα μπορούσε να είναι η ιστορία ενός οποιουδήποτε millennial που αγαπά τη μόδα, με μία ειδοποιό διαφορά. Η πρόσβαση του μικρού Beka σε οποιαδήποτε μορφή έντυπης ή online πληροφορίας δεν υπήρχε μέχρι τα πρώτα χρόνια της έλευσης της νέας χιλιετίας και αυτό είναι ένα από τα πράγματα που τον καθιστούν case study.
Γεννημένος ακριβώς μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991 στo Kutaisi της Γεωργίας, ο Beka μεγάλωσε χωρίς να έχει δεδομένο τον ηλεκτρισμό, καθώς αυτός έρχονταν στην πόλη του ανά διαστήματα. Οι γονείς του είχαν το τοπικό μπακάλικο και όταν πληροφορούνταν ότι θα έχουν ρεύμα έσπευαν να συγκεντρωθούν στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τηλεόραση. Συγκεκριμένα ο Gvishiani θυμάται εκείνες τις στιγμές ως τις πιο ενθουσιώδεις των παιδικών του χρόνων.
Μετά την “Επανάσταση των Ρόδων” του 2003 που σήμανε το τέλος της σοβιετικής Γεωργίας, το ρεύμα στην πόλη του αποκαταστάθηκε πλήρως. Οι γονείς του, που λαχταρούσαν να τον φέρουν σε επαφή με την παγκόσμια κουλτούρα, μάζεψαν χρήματα για να του αγοράσουν έναν υπολογιστή και να βάλουν internet στο σπίτι. Το 2005, ο Beka ήταν ένας millennial σαν όλους τους άλλους, βλέποντας MTV, παρακολουθώντας επεισόδια του “Simple Life”, του πλέον cult reality με την Paris Hilton και τη Nicole Richie στο YouTube και πίνοντας καφέ από τα Starbucks.
Η μοιραία συνάντησή του με τη μόδα έγινε, όπως για πολλούς που πρόλαβαν το χαρτί ως κύριο μέσο ενημέρωσης, στο περίπτερο της γειτονιάς του το 2008. Εκεί, ο Beka Gvishiani είδε τη ρωσική εκδοχή γνωστού περιοδικού μόδας. Ήταν ένα παχύ, πολυσέλιδο τεύχος με χρυσό περιτύλιγμα που γιόρταζε τα 10 χρόνια κυκλοφορίας του. Ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα ο Gvishiani αρχίζει να συλλέγει μετά μανίας τα τεύχη του αγαπημένου του περιοδικού μόδας – περνά άπειρες ώρες στο Ebay αναζητώντας παλαιότερα τεύχη και καταναλώνει οτιδήποτε σχετικά με τη μόδα στο διαδίκτυο. Μετακομίζει στην Τιφλίδα, πρωτεύουσα της Γεωργίας, και αρχίζει να εργάζεται στη μόδα βοηθώντας local brands σχεδόν με τα πάντα, από στρατηγική social media, μέχρι τις διεθνείς πωλήσεις. Παράλληλα ξεκινά ένα fashion blog στο Tumblr, το “Glossy Newsstand” στο οποίο σχολιάζει εξώφυλλα περιοδικών μόδας, το οποίο γίνεται local internet sensation. Στις αρχές των ‘10s αρχίζει να γράφει reviews για fashion shows στο εναλλακτικό περιοδικό LOVE.
Το 2021 κάνει την κίνηση που όχι απλά θα άλλαζε τη ζωή του, αλλά και το πώς δημιουργείται και μοιράζεται το περιεχόμενο σχετικά με τη μόδα. Ανοίγει το Instagram account STYLE NOT COM. Το template του, δηλαδή τα άσπρα γράμματα σε μπλε φόντο είναι επηρεασμένο από το logo της πλέον κλειστής παριζιάνικης μπουτίκ Colette, ενώ το όνομα είναι μια έμμεση παραπομπή στο site Style.com το οποίο επίσης δεν λειτουργεί πια, αλλά υπήρξε εμβληματικό για τα πρώτα βήματα των online περιοδικών μόδας, διαμορφώνοντας μια ολόκληρη γενιά fashion editors και fashion lovers ανά τον πλανήτη.
Τι είναι όμως το STYLE NOT COM; Πρόκειται για ένα καθημερινό digest που αφορά οτιδήποτε συμβαίνει στη μόδα. Fashion show reviews, drops συλλογών, γενέθλια θρύλων της μόδας, ανακοινώσεις θανάτων, μεταγραφές ανάμεσα σε μεγάλους οίκους, σκάνδαλα, οτιδήποτε απασχολεί τη βιομηχανία είναι εκεί, μέσα σε ένα μπλε τετραγωνάκι περιγεγραμμένο με ελάχιστες λέξεις σε ευανάγνωστη λευκή γραμματοσειρά με κεφαλαία γράμματα.
O Gvishiani αντλεί τις πληροφορίες του από δελτία τύπου, εκπροσώπους Τύπου των κορυφαίων brands και γνωστές ειδησεογραφικές πηγές και τις μεταδίδει με έναν αντικειμενικό, σχεδόν μηχανικό τρόπο. Είναι σαν μυστικός πράκτορας, ο σύνδεσμός μας με τα κεντρικά της μόδας, ο οποίος οφείλει “κωδικοποιημένα” ή τέλος πάντων με ελάχιστες λέξεις να μας ψιθυρίσει στο αυτί σημαντικές πληροφορίες, την στιγμή που πρέπει. Ο άμεσος τρόπος με τον οποίο ο Beka Gvishiani μεταδίδει την είδηση και η έλλειψη εικόνας (πολλές φορές με ένα swipe μπορείς να δεις ένα βίντεο από κάποιο catwalk που έχει τραβήξει ο ίδιος, αλλά μέχρι εκεί. Ποτέ επαγγελματικές φωτογραφίες, ποτέ πρόσωπα, ποτέ στην πρώτη σειρά του καρουζέλ), η περιφρόνηση που έχει για αυτή ο Gvishiani, μέσα στο ίδιο το μέσο που την έκανε πιο δημοφιλή από ποτέ, δηλαδή το Instagram, εκδημοκρατίζουν με τον πιο ευφάνταστο, ανατρεπτικό τρόπο την πρόσβαση στην πληροφορία. Η ιδιοφυΐα του STYLE NOT COM έγκειται στην απλότητά του.
Πολλές φορές δημοσιεύει 5, 6, ακόμη και 7 φορές την ημέρα, ανάλογα με τον κύκλο των ειδήσεων, αλλά οι δημοσιεύσεις του είναι τόσο μικρές που καταναλώνονται σαν σφηνάκια πληροφόρησης. Επίσης, ο Beka, σχεδόν ποτέ δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του ή τη δυσφορία του ανάλογα με τα συναισθήματα που του προκαλεί αυτό για το οποίο θα ποστάρει. Το γεγονός αυτό τον συνδέει με το κοινό σε ένα επίπεδο που influencers, brands και bloggers παλεύουν να το κάνουν επενδύοντας σε χορηγούμενες αναρτήσεις, social media στρατηγικές και ώρες ενασχόλησης με το brand name τους – και δεν τα καταφέρνουν πάντα. Αυτή τη στιγμή ο λογαριασμός του μετρά 151K followers.
Σε συνέντευξή του έχει δηλώσει πως δεν θεωρεί τον εαυτό του ούτε influencer, ούτε δημοσιογράφο. “Αισθάνομαι ότι είμαι εκπρόσωπος των ψηφιακών μέσων ενημέρωσης. Απέχω πολύ από το να είμαι επαγγελματίας δημοσιογράφος – μαθαίνω στην πορεία … αλλά επίσης δεν δέχομαι αιτήματα για να φορέσω τα ρούχα συγκεκριμένου brand, δεν συμμετέχω σε καμπάνιες ούτε δείχνω το πρόσωπό μου ή τα ρούχα μου”. Παράλληλα, δεν δέχονταν να κάνει πληρωμένες αναρτήσεις. “Δεν έχω πάρει ούτε ένα cent, είμαι 101% ειλικρινής”, είχε πει σημειώνοντας ότι ενώ κάποια brands τον είχαν προσεγγίσει σχετικά, εκείνος αρνήθηκε καθώς όπως δήλωσε, δεν του έβγαινε φυσικά.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Business of Fashion ωστόσο, αυτό άλλαξε. Πλέον, ο Beka Gvishiani αναλαμβάνει συμβουλευτικά έργα που συνδέονται με μεγάλα luxury brands, κυρίως σε θέματα στρατηγικής social media, αλλά και κάνοντας πληρωμένες αναρτήσεις στο STYLE NOT COM. Δεν τις χαρακτηρίζει ως χορηγούμενες, λέγοντας ότι στη Γεωργία, όπου είναι εγγεγραμμένη η επιχείρησή του, οι δημιουργοί περιεχομένου δεν υποχρεούνται να γνωστοποιούν τις πληρωμένες διαφημίσεις.
Το μέλλον του STYLE NOT COM διαφαίνεται λαμπρό, όμως τα όνειρα του Beka δεν περιορίζονται στο 1080px επί 1080px τετραγωνάκι του Instagram. “Μια μέρα, ξέρω ότι θα έχω μια έντυπη έκδοση. Εξακολουθώ να έχω εμμονή με τα έντυπα”, έχει δηλώσει σαν millennial που σέβεται τον εαυτό του και βρίσκεται με το ένα πόδι εγκλωβισμένο στην νοσταλγία για την αναλογική εποχή. Επίσης, το 2013, σε ένα ταξίδι του στο Παρίσι, υποσχέθηκε στον εαυτό ότι μια μέρα, θα ζήσει εκεί. Το “Beka In Paris” μοιάζει να είναι πιο κοντά από ποτέ, δεδομένης της δημοφιλίας του STYLE NOT COM. Όταν αυτό συμβεί, ο Γεωργιανός δημιουργός περιεχομένου θα πρέπει να μας ενημερώνει για το ποιες αναρτήσεις του είναι προϊόν συνεργασίας με brands. Αλλά ακόμα και τότε, αυτό δεν θα ανατρέψει το γεγονός ότι, το STYLE NOT COM γεννήθηκε για να αλλάξει τον τρόπο που ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις στη μόδα.