Η πιο σοβαρή κρίση σχέσεων που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι στη σχέση μας με την πραγματικότητα. Σκεφτείτε το! Από τις επεξεργασμένες με φίλτρα φωτογραφίες φίλων μας μέχρι τις αναληθείς φήμες και ειδήσεις, ένα μπλέξιμο αλήθειας και ψέματος φαίνεται να κυριαρχεί στη ζωή μας.
Διάβασα κάπου ότι μία από τις πιο σημαντικές τάσεις της χρονιάς είναι η αύξηση δυσπιστίας απέναντι στο online περιεχόμενο. Βιώνουμε, λέει, ένα digital hesitation, μια διάθεση δισταγμού σε οτιδήποτε συναντάμε στον ψηφιακό κόσμο. Και πώς να μην;
Ένα scroll και αμφισβητείς ό,τι ήξερες για τον κόσμο. Βλέπω στο Instagram μια βίλα σαν ελληνικός ναός να λούζεται στο φως του ήλιου δίπλα σε μια ειδυλλιακή παραλία. Στη συνέχεια μια influencer φοράει την τελευταία συλλογή αγαπημένου γαλλικού brand, ενώ κάτω από ένα gadget προς πώληση μια σειρά από reviews ανακράζουν διθυράμβους για το προϊόν. Το πολυτελές κατάλυμα; Computer-generated. Η καλοντυμένη Παριζιάνα; AI avatar. Οι ενθουσιώδεις κριτικές; Από bots! Ουφ! Μα δεν είμαι δα και η δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, μια απλή καταναλώτρια αγαθών ή περιεχομένου είμαι.
Το fake έχει εξελιχθεί. Είναι καλοσχεδιασμένο, αληθοφανές και τόσο έξυπνα φτιαγμένο, που ακόμα και το πιο εξασκημένο μάτι δυσκολεύεται να το ξεχωρίσει. Και κάπως έτσι, καταλήγουμε στο σημείο όπου η εμπιστοσύνη στο διαδικτυακό περιεχόμενο κλονίζεται συθέμελα. Σύμφωνα με έρευνες, το 60% των χρηστών δηλώνουν ότι αμφισβητούν όσα διαβάζουν και βλέπουν online περισσότερο από ποτέ. Το 52% έχει πέσει πάνω σε fake ειδήσεις, το 39% σε παραπλανητικές κριτικές προϊόντων, ενώ το 33% έχει βιώσει deepfake scams.
Οι ψεύτικες αξιολογήσεις προϊόντων, οι ανύπαρκτοι influencers και τα AI avatars που διαφημίζουν προϊόντα είναι η νέα κανονικότητα. Μια κανονικότητα όπου το “Fake it till you make it” δεν είναι απλώς τάση, αλλά στρατηγική μάρκετινγκ. Σε έναν κόσμο όπου το ψεύτικο είναι πιο πιστευτό από ποτέ, η αυθεντικότητα δεν είναι απλώς ζητούμενο, είναι η μεγαλύτερη πρόκληση. Και η εμπιστοσύνη η νέα πολυτέλεια.