Ηεμμονή με την εμφάνιση μας έχει πάρει άλλη τροπή και άλλη διάσταση τα τελευταία χρόνια, ίσως γιατί πλέον μπορούμε να δούμε παντού την «αντανάκλασή» της. Μπορούμε να δούμε τα αποτελέσματα του γήρατος – η είδηση με την αστροναύτη Σούνι Γουίλιαμς που γύρισε επιτέλους στη γη μετά από 288 ημέρες στο διάστημα, σταμάτησε να είναι είδηση όταν αρχίσαμε να εστιάζουμε στο πόσο «γριά» έμοιαζε και στο τι κάνει στο ανθρώπινο σώμα η έλλειψη βαρύτητας, χωρίς το παραμικρό επιστημονικό ενδιαφέρον-, υπάρχει η ψηφιακή καταγραφή κάθε φάση της ζωής μας σε 3-4 διαφορετικά apps.
Δεν μπορούμε να αλλάξουμε κούρεμα, κιλά ακόμα και στυλ χωρίς να πρέπει να «λογοδοτήσουμε» σε έναν πολύ συνεπή αριθμό followers, στην digital, όχι στην κανονική ζωή.
Η απεικόνιση ακόμα και της ηλικίας μας, της πραγματικής μας ηλικίας, δεν είναι πια πολαρόιντ στο ψυγείο από παιδικά γενέθλια. Είναι η εικονοποίηση της νιότης μας σε 360 coverage. Σε posts στα social, σε stories που αρχειοθετούνται, στις αναμνήσεις μας στο FB. Παντού μπορούμε να δούμε τον πιο νέο εαυτό μας και να ανατρέξουμε σε εκείνη την εποχή. Η αγωνία για την εικόνα αυξάνεται όσο αυξάνεται η προβολή της.

Πώς, λοιπόν, γίνεται αυτή η αγωνία να ποσοστικοποιείται στις αναρτήσεις μας και στον τρόπο που τις διαχειριζόμαστε;
H πρόσφατη έρευνα της Focus Bari μας δείχνει πως δεν γίνεται. Η ενημέρωσή μας για τα beauty products, για τις νέες τάσεις, η χρήση face app, fotorus, airbrush και ό,τι άλλο έχει κατεβάσει η κάθεμία στο κινητό της είναι αναπόφευκτη στο κυνήγι της τελειότητας ή τουλάχιστον αυτό μας έχουν κάνει να πιστεύουμε.
NUMBER TALKS
«Από πού ενημερώνεστε κυρίως για νέα προϊόντα και υπηρεσίες ομορφιάς;» αναρωτιέται η έρευνα για να έρθει η απάντηση-γροθιά στα μούτρα της έντυπης και της ψηφιακής lifestyle δημοσιογραφίας: «από τα social media», λέει το 44%. Από Facebook, Instagram και Tik Tok και μόνο το 20% έβαλε στο «παιχνίδι» τους δερματολόγους και τους beauty experts και είπε πως απευθύνεται σε αυτούς όταν έχει απορίες. Τα υπόλοιπα έχουν καλυφθεί με το scrollάρισμα. Και όλα τα παραπάνω αφορούν το ηλικιακό range του 18-44. Οι πάνω από 45 επισκέπτονται ακόμα τα κατάστημα και καταφεύγουν σε σχετική αρθρογραφία για να ενημερωθούν.
Meghan στο γράφω With Love: Καμία μαμά δεν έχει χρόνο για να πασπαλίζει «βρώσιμα λουλούδια»
Η πλειοψηφία των γυναικών 25-54 δίνουν έμφαση στην ποιότητα και στην αποτελεσματικότητα των προϊόντων που χρησιμοποιούν ενώ οι κάτω των 24 και οι άνω των 45 εστιάζουν και στο χαμηλό κόστος. Επίσης το πολύ μεγάλο 49% μένει πιστό στα προϊόντα που χρησιμοποιεί χωρίς να δείχνει διάθεση για πειραματισμούς.

To 89% των Ελληνίδων βλέπει παντού φίλτρα στις φωτογραφίες στο feed του και στα social media. Το ανησυχητικό είναι ότι το 31% αδιαφορεί πλήρως γι’ αυτό ενώ το 11% το θεωρεί πολύ λογικό και καλό για την ψυχική μας υγεία. «Αν η άλλη έτσι νιώθει όμορφα, εσένα τι σε νοιάζει», φάση.
Βέβαια μόνο το 17% δηλώνει ευθαρσώς πως επεξεργάζεται και εκείνο τις φωτογραφίες του πριν τις ανεβάσει. Το 53% δεν το έχει κάνει ποτέ. Πώς βγαίνει το 89%, βέβαια, παραπάνω που βλέπει παντού #filterbeauty είναι άλλο θέμα. Τα μαθηματικά δεν ήταν ποτέ το δυνατό μου στοιχείο, ούτε των υπολοίπων Ελληνίδων, προφανώς.
Πού καταλήγει η έρευνα της Focus Bari; Οι περισσότερες από εμάς ενημερώνονται και ακολουθούν τάσεις μέσω influencers και ψηφιακών πλατφορμών. Ειδικά στις νεαρές ηλικίες, τα social media αποτελούν την κύρια πηγή για νέες πληροφορίες και προϊόντα στον τομέα της ομορφιάς, της περιποίησης και των τάσεων. Στις μεγαλύτερες ηλικίες, παρατηρείται μια συνδυαστική προσέγγιση, με τις καταναλώτριες να συμβουλεύονται να επιλέγουν και τα καταστήματα και τα ΜΜΕ. Η χρήση φίλτρων στις φωτογραφίες αποτελεί καθοριστικό μέρος της ψηφιακής αυτοέκφρασης με τις νεότερες να τα υιοθετούν συχνότερα, ενώ οι άνω των 35 να εμφανίζονται πιο επιφυλακτικές απέναντι στη χρήση τους στις φωτογραφίες.

Νούμερα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ούτε να εθελοτυφλούμε απέναντί τους. Νούμερα που δείχνουν την ανάγκη μας για ωραιοποίηση, για άμεση πληροφορία, για row ενημέρωση αλλά illustration παρουσίαση. Δεν είναι προϊόντα από την κόλαση τα face apps, η κουλτούρα της αέναης νεότητας και της διαρκής τελειότητας που κρύβεται από πίσω τους είναι ανησυχητικά και είναι ένα ακόμα βαρίδι στην ψυχολογία κάθε γυναίκας που συμπληρώνει τα κουτάκια σε 5 εκατομμύρια tasks πριν ξαπλώσει το βράδυ και κάνει την τελευταία της ανάρτηση στο Instagram, περνώντας λίγο από το air brush τους μαύρους κύκλους της.
Εντός και εκτός, όμως, των social media, στον αντίποδα κάθε αδικαιολόγητου υαλουρονικού υπάρχει όμως μια #embraceyourgrayhair γυναίκα, απόψεις και τάσεις που ισορροπούν τα στατιστικά στοιχεία. Και το «κυνήγι της αψεγάδιαστης εικόνας» θέλει ψυχραιμία και αυτογνωσία. Αν ξέρεις ποια είσαι, προσπαθείς να κάνεις απλά πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις καλύτερα με τις αναρτήσεις σου όχι να σε μεταμορφώσουν. Το «μέτρο» είναι μέσα μας, στο μυαλό μας, όχι στις ρυτίδες μας που, ναι, ίσως φανούν στα stories μας.