Πάνε περίπου 2 χρόνια πια που μένω μόνη μου. Παρόλο που η μητέρα μου δεν μας είχε ποτέ ιδιαίτερα καλομαθημένες, καθώς ήταν –και είναι– μια γυναίκα καριέρας που έλειπε διαρκώς από το σπίτι, τους πρώτους μήνες μετά τη μετακόμιση, δυσκολεύτηκα. Δεν περίμενα ποτέ πως θα υπάρξουν στιγμές που θα την αναζητώ μανιωδώς. Και αυτό γιατί είχα μάθει να μαγειρεύω, να βάζω πλυντήριο, να σιδερώνω από πολύ μικρή. Και τα έκανα όλα αυτά πολύ συχνά, καθώς εκείνη δεν είχε ποτέ χρόνο. Παρόλα αυτά, αν και
σκεφτόμουν πως, με το που θα μπω στο νέο σπίτι θα της απαγορεύσω την είσοδο για ένα διάστημα, τελικά στην αρχή την ήθελα τριγύρω.
Είναι δύσκολο να συντηρείς ένα σπίτι μόνος σου. Πολλές φορές είναι δύσκολο να είσαι ενήλικας. Πολλές υποχρεώσεις. Μερικοί από εσάς που διαβάζετε αυτή τη στιγμή, το γνωρίζετε αυτό καλύτερα από εμένα. Θέλει αυστηρό προγραμματισμό, κι εγώ γενικά δεν είμαι και πολύ του προγράμματος. Η δουλειά μου είναι πάντα προτεραιότητα και ο ελεύθερος χρόνος, όταν υπάρχει στην ατζέντα, είναι συνήθως αφιερωμένος στους φίλους μου. Έπρεπε να γίνουν δουλειές στο σπίτι και δεν είχα ιδέα σε ποια ημέρα της εβδομάδας να τις στριμώξω. Έπρεπε να μπουν κάποια πλυντήρια, τα οποία στη συνέχεια έπρεπε να απλωθούν κι όχι να ξεχαστούν μέσα στον κάδο, γιατί αλλιώς τσάμπα πλύθηκαν. Έπρεπε να βρεθεί μια μέρα της εβδομάδας, αφιερωμένη στο super market. Και κάπου εκεί γινόταν το μεγαλύτερο λάθος.
Ακριβώς επειδή δεν πήγαινα συχνά, έπαιρνα πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που πραγματικά χρειαζόμουν. Η λογική του “ας πάρω και αυτό, να το έχω στο σπίτι. Ποιος ξέρει πότε θα καταφέρω να έρθω ξανά…”. Το αποτέλεσμα; Φόρτωνα το καλάθι μου ένα σωρό πράγματα που δεν προλάβαινα να καταναλώσω, χάλαγαν και χρειαζόταν να τα πετάξω. Η λεγόμενη σπατάλη τροφίμων. Food waste, που λένε και οι φίλοι μας οι Άγγλοι. Παράλληλα, φυσικά, σπαταλούσα στο super market μια μικρή περιουσία, που δεν μου περίσσευε σε καμία των περιπτώσεων.
Κάπου εκεί, κι ενώ μου είχε συμβεί αυτό παραπάνω από μια φορές, έπεσα πάνω στην καμπάνια της ΑΒ, #PausiGiaKalo, με την οποία καλεί τους καταναλωτές να υιοθετήσουν μια νέα συνήθεια: Πριν βάλουν το καλάθι τους το οτιδήποτε, να κάνουν μια παύση και να σκέφτονται αν πραγματικά θα καταναλώσουν εγκαίρως το προϊόν αυτό ή όχι. Αν πραγματικά το έχουν ανάγκη ή όχι. Και εκεί κατάλαβα πως δεν είμαι μόνη μου. Δεν κάνω μόνο εγώ αυτό το λάθος. Υπάρχει μια τεράστια μερίδα ανθρώπων παγκοσμίως που πέφτει στην ίδια παγίδα. Το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων είναι πολύ πιο σοβαρό από όσο νομίζουμε, τόσο για το περιβάλλον όσο και για την τσέπη μας.
Food Waste: Τι λένε τα νούμερα;
Η σπατάλη τροφίμων έχει αντίκτυπο στο οικογενειακό εισόδημα. Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, το κόστος
της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον €650 τον χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων. Το κάθε γραμμάριο τροφής που καταλήγει στον κάδο απορριμμάτων σημαίνει πως πολύτιμοι φυσικοί πόροι πετάχτηκαν στα σκουπίδια. Να φέρω ένα παράδειγμα; Αν πετάξω 1 κιλό βοδινού κρέατος στα σκουπίδια, γιατί απλά δεν πρόλαβα να το μαγειρέψω, είναι σαν να πετάω 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του και να απελευθέρωσα, χωρίς κανέναν λόγο, 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Μόνο για 1 κιλό κρέατος!
Η θέση της Ελλάδας σε όλο αυτό, δυστυχώς, δεν είναι καλή. Στο τέλος του 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε για πρώτη φορά μια εκτίμηση για τη σπατάλη τροφίμων σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα έχει την 4η χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη, με τη σπατάλη τροφίμων να ανέρχεται στα 87 κιλά ανά άτομο. Έχοντας αυτό ως δεδομένο, η ΑΒ Βασιλόπουλος αποφάσισε να δράσει. Δεσμεύτηκε να μειώσει το αποτύπωμά της κατά 50% μέχρι το 2025, να υιοθετήσει μια πιο “πράσινη” συμπεριφορά, με σκοπό να συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος και να ξεκινήσει στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες γύρω από τη σπατάλη τροφίμων και τη μείωσή της, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς,. Η καμπάνια #PausiGiaKalo δεν είναι η αρχή…
Η ΑΒ Βασιλόπουλος μεταξύ άλλων έχει αυξήσει τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος “Τρόφιμα Αγάπης”, έχει ξεκινήσει την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση “Μπορούμε”. Το πιο σημαντικό είναι πως έχει πραγματοποιήσει 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, για να διερευνήσει τη σπατάλη τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από τους προμηθευτές και τους πελάτες μέχρι και τις δικές της διαδικασίες. Μάλιστα τα στοιχεία της έρευνας αυτής σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της Ελλάδας για τη σπατάλη τροφίμων.
Κάνε μια παύση. Σκέψου πόσα χρειάζεσαι. Υιοθέτησε και εσύ την καλή συνήθεια. Μάθε περισσότερα εδώ!