Αθόρυβη πολυτέλεια ή αλλιώς quiet luxury. Low-Key Rich Bitch style. Stealth wealth style. Οι περιγραφές αυτές έγιναν τα keywords της μόδας, από την πρώτη μέρα έναρξης της δίκης για ένα ατύχημα σκι του 2016 στο οποίο είχε εμπλακή η Gwyneth Paltrow. Οι εμφανίσεις της ηθοποιού στη δικαστική αίθουσα σχολιάστηκαν το ίδιο, αν όχι περισσότερο από τις ατάκες και τα αμηχάνα περιστατικά κατά τη διάρκεια της δίκης και για πολλούς θεωρούνται «ο καλύτερος ρόλος της Gwyneth» μέχρι σήμερα. Ποιος ακριβώς είναι αυτός ο ρόλος; Της ευκατάστατης γυναίκας που οι εμφανίσεις της είναι και φαίνονται ακριβές και ποιοτικές, χωρίς όμως να επιδεικνύουν το οικονομικό της status.
Ας αναλύσουμε το quiet luxury style
Με απλά λόγια, quiet luxury style, είναι ο μινιμαλισμός της νέας εποχής, με μεγαλύτερη έμφαση σε κομμάτια – επένδυση και προσεγμένες συνήθειες αγορών. Ενώ αισθητικά μοιάζει με το normcore – δημοφιλής τάση μεταξύ 2008-2016 – όσον αφορά την υπεράσπιση μιας ουδέτερης χρωματικής παλέτας και την απόρριψη των λογότυπων, το quiet luxury style εστιάζει περισσότερο το χτίσιμο μιας γκαρνταρόμπας που αποτελείται από υψηλής ποιότητας φορέσιμα κομμάτια που λειτουργούν άψογα με τα υπόλοιπα items που έχεις σε αυτή.
Η αθόρυβη πολυτέλεια που μας δίδαξε η Gwyneth Paltrow στην περιβόητη δίκη για το ατύχημα σκι προωθεί και μία διαφορετική καταναλωτική κουλτούρα. Μας ωθεί για παράδειγμα σε πιο sustainable αγορές. Ουσιαστικά, μας καλεί να επενδύσουμε σε κομμάτια από υψηλής ποιότητας οργανικά υλικά, όπως για παράδειγμα ένα κασμιρένιο πουλόβερ, τα οποίο όχι μόνο σέβονται το περιβάλλον και τα εργασιακά δικαιώματα, αλλά είναι και made to last. Αυτό, μας οδηγεί αυτόματα στο να καταναλώνουμε λιγότερο. Το κλειδί, αισθητικά, είναι η αρμονία. Μια αρμονία στην παλέτα χρωμάτων, στις διαφορετικές υφές και σχήματα που αποπνέει πολυτέλεια χωρίς όμως να κραυγάζει τον πλούτο.
Γιατί τώρα;
Αν σκεφτεί κανείς ότι μόλις πριν από 18 μήνες λέγαμε πως μετά την πανδημία και τα lockdowns θα βγαίνουμε έξω με τα πιο extravagant look μας σαν αντίδραση στις πιτζάμες, ή ότι θαυμάζαμε συνεργασίες όπως εκείνη των Gucci Balenciaga είναι ξαφνικό το πώς αρχίσαμε να αγκαλιάζουμε μια λιτή γκαρνταρόμπα. Μήπως μένοντας πολλές μέρες μονάχα με τις πιτζάμες ή τις φόρμες μας συνειδητοποιήσαμε πόσο λιγότερα ρούχα χρειαζόμαστε στην πραγματικότητα;
Όπως αναφέρει η δημοσιογράφος Leandra Medine Cohen στο ELLE UK, H υιοθέτηση της αθόρυβης πολυτέλειας είναι κάτι περισσότερο από ένα «μάθημα» της εποχής των lockdowns. Η μόδα αποτελεί εδώ και καιρό βαρόμετρο για τις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ύφεση του 2008, όπου μετά από μια logomania δεκαετία (βλ. το print Juicy στα οπίσθια των sweats Juicy Couture), μάρκες όπως η Céline (υπό την τότε δημιουργική διευθύντρια Phoebe Philo) προσέφεραν λειτουργική μόδα που έμοιαζε πιο προσαρμοσμένη στην καθημερινότητά μας. Αυτό που σήμερα αποκαλούμε day to night σύνολα στην πραγματικότητα δημιουργήθηκε από την ανάγκη μας να δείχνουμε cool στη δουλειά και το Σαββατοκύριακο, και με τα παιδιά, και έξω για δείπνο, με σχεδόν τα ίδια ρούχα.
Άλλωστε κάτι μας λέει πως στη μόδα δεν υπάρχουν συμπτώσεις. Εκτός από τις αλλεπάλληλες κρίσεις που βιώνουμε από τις αρχές του ’20 κι έπειτα, η επιστροφή της Phoebe Philo και η άνοδος της αθόρυβης πολυτέλειας δεν μπορεί να είναι απλά τυχαία. Άλλωστε η επικράτηση των ουδέτερων αποχρώσεων, ήδη από την προηγούμενη φθινοπωρινή σεζόν, σίγουρα προετοίμαζε το έδαφος για την εγκαθίδρυση της αθόρυβης πολυτέλειας σε ένα από τα μεγαλύτερα trends των δικών μας roaring 20s’.
Ok, got it! Πώς όμως θα το πετύχω;
Ψάξαμε και βρήκαμε το ιδανικό inspo στους λογαριασμούς των πιο επιτυχημένων fashion influencers για να σου δώσουμε μία καλή ιδέα του πώς να χτίσεις ένα quiet luxury look, αν όχι, μια ολόκληρη γκαρνταρόμπα που να ορίζεται από την αθόρυβη πολυτέλεια.
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
Κεντρική φωτογραφία: SplashNews.com